Co robić, by zachować własną godność, nie obrazić naszego rozmówcy i samemu nie poczuć się urażonym, kiedy spotykamy się z sytuacją odmowy, oceną czy konfliktem interesów ?
Rozwiązaniem problemu może być opanowanie umiejętności bycia asertywnym.
Celem szkolenia jest uświadomienie, że asertywność rozumiana jako umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontaktach z innymi ludźmi nie jest stałą cechą osobowości, ani cechą wrodzoną, co oznacza, że każdy człowiek może ją w sobie w pewnym stopniu rozwinąć. Dzięki niej możemy otwarcie wyrażać swoje myśli, uczucia i przekonania bez negacji czy lekceważenia uczuć i poglądów naszych rozmówców.
W toku szkolenia analizujemy pojęcia i terminy kojarzące się uczestnikom z asertywnością. Wyjaśniamy, na czym polega postawa asertywna w kontaktach interpersonalnych i jak ją rozwijać przez pozytywne postrzeganie samego siebie oraz wykorzystanie technik komunikacyjnych. Wskazujemy na przykłady zachowań asertywnych w życiu codziennym. Uczymy asertywnego przyjmowania ocen, wyrażania własnych opinii oraz asertywnego reagowania na krytykę. Omawiamy typy zachowań uległych i agresywnych wraz z ich konsekwencjami.
W trakcie szkolenia, staramy się pokazać, że asertywność nie jest cechą jednoznaczną. Można być asertywnym w kontaktach z bliskimi, ale bardzo uległym np. wobec autorytetów.
Teoretycy asertywności przywiązują duże znaczenie do stanowienia i obrony swoich praw. Rozumują następująco: jeżeli człowiek, kontaktując się z innymi osobami, nie zdecyduje się na samodzielne określenie swoich praw, inni z konieczności określą za niego jego rolę. Z tego względu podczas szkolenia proponujemy możliwość przeprowadzenia testu, pozwalającego uczestnikom poznać sytuacje życiowe, w których jest im trudno respektować swoje prawa. Zidentyfikowanie obszarów funkcjonowania społecznego, w których odbiorcy szkolenia czują się mniej lub bardziej pewnie, pomaga w treningu zachowań asertywnych.
Pokazujemy, że postawa asertywna jest szczególnie cenna w procesie poszukiwania pracy, a także w odnoszeniu sukcesów zawodowych. Z przebiegu szkolenia wynika, że asertywność pomaga w kontaktach międzyludzkich, wpływa bardzo korzystnie na nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnych relacji interpersonalnych. |